
Program Szkoły Psychoterapii EMDR
akredytowanej przez Polskie Towarzystwo Terapii EMDR
Ramowy Program Jednolitego Szkolenia Czteroletniej Szkoły Psychoterapii w Podejściu EMDR.
Jednolite szkolenia psychoterapeuty EMDR w wymiarze nie mniej niż 1200 godzin w zakresie oddziaływań psychoterapeutycznych mających zastosowanie w leczeniu zaburzeń zdrowia, prowadzonego metodami o udowodnionej naukowo skuteczności, w szczególności podejściem EMDR należącym do grupy oddziaływań integracyjnych, obejmujące psychoterapię własną lub doświadczenie własne, superwizję psychoterapii i staże. Szkolenie jest akredytowane przez Polskie Towarzystwo Terapii EMDR. Szkolenie przygotowuje uczestników do uzyskania certyfikatu psychoterapeuty EMDR, a jego ukończenie uprawnia do przystąpienia do egzaminu zewnętrznego przeprowadzanego przez Polskie Towarzystwo Terapii EMDR.
Szkoła ma na celu przygotowanie uczestników do pracy w zawodzie psychoterapeuty z uprawnieniami do prowadzenia psychoterapii w nurcie EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing). Program uwzględnia teoretyczne podstawy psychoterapii, praktyczne umiejętności oraz jest zgodny z wymogami prawnymi i etycznymi.
Prezentowany program ramowy prezentuje moduły, których szczegółowy zakres, czas ich trwania czy nazwa może różnic od modułów w programie realizowanym w konkretnej edycji.
Jednolite szkolenie 1200 godzin zawiera
Kształcenie teoretyczne
Psychoterapia własna
590 godzin kształcenia teoretycznego oraz umiejętności i metod praktycznych (w formie wykładów, seminariów, warsztatów, pracy własnej)
100 godzin własnego doświadczenia psychoterapeutycznego lub ekwiwalentnego w systemie indywidualnym lub grupowym
Superwizje
150 godzin superwizji indywidualnej lub grupowej
Staż kliniczny
360 godzin stażu umożliwiającego kontakt z osobami o różnej diagnozie, realizowany zgodnie z wymaganiami - zrealizowany w placówce prowadzącej postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne osób z różnego rodzaju zaburzeniami psychicznymi, powinien odbywać się pod opieką merytoryczną psychologa klinicznego, certyfikowanego psychoterapeuty - realizacja samodzielna uczestnika szkolenia.
Opis ramowego program szkolenia
ROK I
Kształcenie - do 150 godzin |
Doświadczenie własne - 30 godzin |
Superwizje - 10 godzin |
Rok I – Wprowadzenie do psychoterapii EMDR:
teoria i praktyka
Pierwszy rok edukacji skupia się na zbudowaniu fundamentów do dalszej pracy terapeutycznej. Uczestnicy poznają teorię oraz praktykę psychoterapii EMDR, w tym podstawy modelu adaptacyjnego przetwarzania informacji (AIP).
Ważną rolę pełnią zagadnienia związane z rozwojem człowieka, zaburzeniami rozwoju oraz zaburzeniami przywiązania. Uczestnicy poznają również neurofizjologiczne i neurobiologiczne podstawy traumy oraz ich znaczenie w psychoterapii. Istotnym elementem kształcenia jest zdobycie umiejętności diagnozy i leczenia zaburzeń dysocjacyjnych. Integralną częścią pierwszego roku jest Szkolenie Podstawowe EMDR poziomu I i II, które obejmuje naukę zbierania szczegółowego wywiadu klinicznego, konceptualizację przypadków klinicznych, rozwijanie umiejętności w zakresie przygotowania pacjenta do terapii poprzez budowanie zasobów i narzędzi samoregulacji emocjonalnej, a także przetwarzanie konkretnych traumatycznych wspomnień. Uczestnicy uczą się także bezpiecznego zamykania sesji terapeutycznych oraz ewaluowania efektów pracy terapeutycznej. W trakcie roku przewidziane są również zajęcia z psychopatologii, diagnostyki klinicznej oraz kompleksowe omówienie wzajemnych korelacji między zdrowiem psychicznym a fizycznym. Istotną rolę odgrywa superwizja dydaktyczna, która pozwala studentom praktycznie wykorzystać zdobywaną wiedzę pod opieką doświadczonych terapeutów EMDR.
ROK II
Kształcenie - do 150 godzin |
Doświadczenie własne - 30 godzin |
Superwizje - 40 godzin |
Rok II – Rozwinięcie wiedzy, umiejętności
i kompetencji psychoterapeutycznych
Drugi rok studiów koncentruje się na pogłębianiu wiedzy oraz doskonaleniu praktycznych umiejętności terapeutycznych. Uczestnicy zdobywają zaawansowane kompetencje w pracy terapeutycznej z różnorodnymi grupami pacjentów, takimi jak dzieci i młodzież, osoby z traumą złożoną (c-PTSD), zaburzeniami dysocjacyjnymi (w tym praca z częściami dysocjacyjnymi), zaburzeniami osobowości, zaburzeniami lękowymi (w tym OCD), depresyjnymi, zaburzeniami odżywiania, uzależnieniami, problemami psychosomatycznymi oraz bólem przewlekłym. Zajęcia obejmują również szczegółowe omówienie problemów przemocy (zarówno od strony ofiary, jak i sprawcy). Studenci poznają zagadnienia etyczno-prawne istotne dla pracy psychoterapeutycznej, uczą się rozpoznawać granice swoich kompetencji oraz prawidłowo reagować, gdy konieczne jest przekierowanie klienta do innego specjalisty. Ważnym aspektem jest rozwijanie interpersonalnych umiejętności terapeutycznych, takich jak empatia, budowanie relacji oraz skuteczna komunikacja terapeutyczna. Studenci zdobywają także podstawową wiedzę z psychiatrii oraz farmakoterapii, aby efektywnie współpracować z innymi specjalistami. Ważnym elementem drugiego roku pozostaje regularne uczestnictwo w superwizji grupowej, umożliwiającej analizę przypadków klinicznych oraz refleksję nad prowadzonymi procesami psychoterapii.
ROK III
Kształcenie - do 150 godzin |
Doświadczenie własne - 30 godzin |
Superwizje - 50 godzin |
Rok III – Rozwinięcie wiedzy, umiejętności i kompetencji psychoterapeutycznych c.d.
Trzeci rok poświęcony jest poszerzeniu wiedzy terapeutycznej poprzez zapoznanie uczestników z podejściem EMDR jako nurtem integracyjnym, i odkrywanie powiązań podejścia EMDR z innymi nurtami w psychoterapii. Studenci rozwijają zaawansowane kompetencje terapeutyczne w pracy z osobami neuroatypowymi, z zaburzeniami psychotycznymi, zaburzeniami seksualnymi, osobami LGBTQ, parami, a także w pracy nad samouszkodzeniami oraz zachowaniami suicydalnymi. Ważnym aspektem edukacji jest zdobywanie wiedzy na temat traumy transgeneracyjnej oraz przedwerbalnej, a także umiejętność stosowania interwencji kryzysowej i wczesnej interwencji psychologicznej EMDR, w tym stabilizacji i gruntowania pacjenta oraz terapii grupowej EMDR. Uczestnicy zdobywają także umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Trzeci rok obejmuje również prowadzenie psychoterapii pod superwizją oraz dokumentowanie procesu terapeutycznego, co odbywa się przy regularnym wsparciu superwizji, pozwalającej na szczegółowe omawianie i analizę prowadzonych procesów psychoterapeutycznych.
ROK IV
Kształcenie - do 150 godzin |
Doświadczenie własne - 10 godzin |
Superwizje - 50 godzin |
Rok IV – Doskonalenie kompetencji psychoterapeuty i przygotowanie do egzaminu.
Ostatni, czwarty rok szkoły psychoterapii EMDR, koncentruje się na przygotowaniu studentów do samodzielnej pracy zawodowej oraz dalszym doskonaleniu nabytych umiejętności. Studenci uczą się organizowania własnej praktyki terapeutycznej, zdobywają kompetencje prowadzenia terapii EMDR w trybie online, z zastosowaniem odpowiednich narzędzi, oraz efektywnej współpracy interdyscyplinarnej z innymi specjalistami. Ważnym elementem edukacji jest nabycie umiejętności krytycznego analizowania badań naukowych dotyczących psychoterapii EMDR oraz integrowania wyników tych badań w praktyce terapeutycznej, zgodnie z założeniami podejścia evidence-based practice.
W trakcie roku studenci prowadzą praktykę z pacjentami o różnych diagnozach, korzystając zarówno z superwizji indywidualnych, jak i grupowych.
Jest to także czas przygotowania do egzaminu realizowanego w podmiocie zewnętrznym, Polskim Towarzystwie Terapii EMDR, który obejmuje część teoretyczną oraz praktyczną – studenci prezentują studium przypadku, demonstrując swoją wiedzę, umiejętności diagnostyczne oraz kompetencje psychoterapeuty EMDR, nabyte w ciągu całego procesu kształcenia.